För att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt använder vi oss av cookies. Cookies ger oss information om hur webbplatsen används, möjlighet att mäta trafik samt underlag för att optimera innehållet. På så sätt kan vi förbättra upplevelsen för dig som besökare på webbplatsen.
Läs mer om cookies härRapporten ställer samhällsnyttan i relation till investeringskostnaden när det gäller att bygga ut Mälarbanan mellan Kallhäll och Tomteboda. Slutsatsen är att de samhälls- och regionalekonomiska effekterna av att skjuta upp utbyggnaden vida överstiger byggkostnaderna. Kostnaden av en senareläggning blir alltså högre än beräknade byggkostnader. Det skulle kosta cirka 13,5 miljarder kronor på 13 år att vänta med utbyggnad.
Rapporten visar att det inte finns något alternativ till fullt utbyggt fyrspår på sträckan om man vill lösa dagens problem. Citybanans potential och nyttor kommer inte heller att kunna nyttjas fullt ut utan en komplett fyrspårsutbyggnad Kallhäll-Tomteboda.